Spisanie.to

Късометражните филми на Златна роза: 2-ри блок

Студентско присъствие

 

Следобеда на 10-ти октомври, за участниците и зрителите на Фестивала на българския игрален филм във Варна – „Златна роза“, премина под знака на късометражното кино. 2-рият блок започна с две студентски продукции – „Бариерата“ и „Йероглифът“, за да продължи с три изцяло професионални проекта – „Драсканица“, „Отивам в Италия“, „Виолета, Жоро и Аз“. И петте заглавия бяха приети много радушно от публиката, забавлявала се през 105-те минути на програмата. Концепциите на авторите бяха оригинални, а идеите – жизнеутвърждаващи. Присъстващите на пресконференцията членове на екипите бяха похвалени от Люси Дякова, обърнала се към тях с думите: „Вие сте се научили да мислите лаконично!“ И препоръча на младите творци да създадат множество късометражни филми, преди да изградят пълнометражен.

Двамата студенти, създатели на „Бариерата“ и „Йероглифът“, Радослав Камбуров и Албена Иванова признаха, че са разполагали с изключително ограничен бюджет. Радослав зашемети журналистите като каза, че направата на неговия петминутен филм е струвала едва 56 лв. Една от репортерките шеговито подхвърли, че би могла да финансира с заплатата си по няколко такива филма на месец. Разбира се, техниката е предоставена безвъзмездно от НАТФИЗ, а двамата актьори са се съгласили да играят без хонорари. Историята на „Бариерата“ не изисква масовки, каскади и различни локации. Двама съученици се срещат на ЖП прелез. След кратък разговор става ясно, че единият се интересува от съученичката на другия – Катя. Споделя, че са имали кратка връзка. След като я прекратили младият мъж научил, че любимата му чака дете. Опитал да я потърси, но без успех. Двамата се разделят. Минава влакът и всеки продължава по пътя си. Камерата следи съученикът на въпросното момиче. Докато кара, телефонът му звънва. На дисплея излиза снимка на хубава жена, прегърнала малко момче. Под нея се изписва: „Катя“.

Лекотата, с която е разказана историята, се дължи на предишния му опит. „Бариерата“ е курсова работа на 23-годишния амбициозен младеж, снимана във втори курс на следването му. Тя му отваря врати за следващите му проекти. В „Краят на въжето“ е асистент на Дочо Боджаков, снимал е още три самостоятелни къси филма, както и клипове на групите „Хоризонт“ и „Зона“. Изхарчените за бензин 56 лв. определено не са отишли напразно. Роденият през 1989 г. в Пловдив Камбуров се очертава като следващият голям режисьор в българското кино. 

„Йероглифът“ е режисьорски дебют в игралното кино на Албена Иванова. Времетраенето му също е 5 мин. – един от стандартите при късите филми. 300-те секунди Албена е запълнила с динамично действие без диалози и те изглеждат като откъс от клипа „Трилър“ на Майкъл Джексън или холивудски трейлър. Сценарият е базиран на едноименният Радичков разказ. На въпрос на „Spisanie.to“, защо авторката се е спряла тъкмо на текст от Йордан Радичков, тя отговори: „Случайно попаднах на разказа, но още от първия прочит ми допадна.“ Ръководителят на проекта – Георги Дюлгеров не скрил резервите си за избора ѝ, но накрая е останал доволен от работата на младата си възпитаничка. Сюжетът на филма кореспондира с ритъма и идеите на съвременността. „Йероглифът е новата мода, към която всички се стремят, възприемат и консумират… дотогава, докато той не ги направи напълно непознати и безлични създания.“

„Драсканица“ е забавна история за непослушно дете, подлудяващо ежедневно персонала в столична детска градина. И понеже то е по-хитро от възрастните, винаги печели спора, оставяйки ги с пръст в устата. Копродуцента на филма сподели, че е струвал 8000 лв. и е съфинансиран от НФЦ. В лентата участват Павел Попандов, Янина Кашева, Татяна Захова. Авторът Любомир Печев заяви, че това  е личното му отмъщение към една от лелките в неговата детска градина, работила там през периода: 89/90-та г. Позитивизмът на Печев и идеята, че от ранна възраст съзнанието на всеки един от нас е промивано от властите е убедило частните лица да инвестират в проекта.

2-рият късометражен блок завърши с две продукции на БНТ „Отивам в Италия“ и „Виолета, Жоро и Аз“. Първият разказва за двама малки музиканти от сливенския оркестър „Карандила“, които много искат да заминат на турне в чужбина, заедно с всички, но застраховките им струват по-скъпо, защото са малолетни. Накрая всичко се урежда и двамата се качва в буса за Италия, заедно с другите ромски музиканти. Сюжетът на другия филм отново е свързан с мотивите за пътя и пътуването, но този път от София към морето. Жената на таксиметровия шофьор Жоро кръшка, главният герой е гениално непризнат сценарист, Виолета – прохождаща в занаята проститутка. Съдбата ги събира и тримата отиват заедно до морето. Виолета е трогната от жеста на двамата мъже да я заведат до там. 

Мая Джамбазова

добави коментар

Анкета

Къде морето е идеално за почивка?
  • Добави свой отговор

Реклама

Следвай ни в :