Spisanie.to

Магия в полунощ – саркастична и неангажираща комедия от Уди Алън

Магия, илюзия, скептицизъм, чувство за хумор, любов. Това е резултатът, когато Уди Алън сблъска майстор илюзионист, който развенчава магьосници-шарлатани, с момиче, чиято дарба може да накара и най-големият скептик да промени мнението си за живота.

„Магия в полунощ“ със сигурност не е най-добрият филм на Алън, но е приятен и изпълнен с много хумор, а актьорската игра е на високо ниво. Подходящ за разведряване, но в никакъв случай незапомнящ се.

Историята на филма не е нищо кой-знае какво. 20-те години, Европа. Стенли (Колин Фърт) е прочут илюзионист, който в свободното си от представления време показва на хората, че истинска магия няма. Негов приятел от детството му предлага нов случай – момиче, което твърди, че е медиум се кани да се възползва от богато семейство. Така Стенли среща Софи (Ема Стоун). След като всички се събират в дома на фамилията, започва разследване, което променя мирогледа на скептика. В края на краищата, той се влюбва в своята антагонистка, без значение от това дали тя има или няма реални екстрасензорни способности. Прост основен сюжет, който, сам по себе си, може и да не задържи вниманието на съвременния зрител, дори да не е особено претенциозен.

За късмет на филма, пък и на Алън, „Магия в полунощ“ е базиран на персонажите в него. Те са с ярки индивидуалности, всеки различен, сложен и с определена цел. Диалозите са написани с финес, а хуморът е на много високо ниво. Стенли, бидейки възрастен закоравял скептик с рационална мисъл, засипва всички със своя сарказъм, но, въпреки директността и грубостта си, остава харесван, защото по същество е добър.

Софи е, разбира се, пълна негова противоположност – фина, ефирна, пълна с емоции и може би дори истински способности на медиум. Приятелят на Стенли от детството, както и всички от семейство Кетлидж, също не остават безлични – те притежават от студен анализиращ ум и интелигентна хитрост, до силна емоционалност или блажено невежество. Макар и второстепенни персонажи, те почти непрекъснато участват по някакъв начин в случващото се на екрана.

Актьорската игра, в допълнение към добре изградените персонажи, направо крепи филма на плещите си. Колин Фърт („Речта на краля“ – Оскар за главна роля) се слива със Стенли. Невротичността, скептицизмът и твърдата убеденост, които постепенно преминават в съмнения за цялата му житейска философия и надежди за различно битие, се изписват в поведението на Фърт, все едно той наистина ги изживява. Всичко това е изиграно с лека нотка на театрална ироничност в точната доза за характера на филма. Саймън Макбърни (приятелят на Стенли от детските години) и Джеръми Шеймъс (част от семейство Кетлидж) също правят много добри роли.

Спорен е въпросът с Ема Стоун („Лесна, а?“ – Златен глобус за най-добра актриса). Както някои критици твърдят, начинът й на игра е твърде „модерен“, за да бъде убедителен спрямо времето, в което се развива историята и спрямо високия стил на Алън. Въпреки че успява да влезе в роля на момиче, което твърди, че е медиум, с характерните вживявания и театрални изпълнения по време на сеансите, тя просто не стои убедително сред останалите актьори. Освен това, налице е и голямата възрастова разлика между двамата главни актьори, която се набива на очи и някои критици определят като неуместна.

Не може да не се обърне внимание и на много добре подбраните пейзажи и декори. Действието се развива основно на Ривиерата – лазурни брегове, богата растителност, къщи и облекла, отговарящи на най-високия смисъл на думата „лукс“. Всичко това предадено в ярки, но не нереалистични цветове. Същото важи и за музиката към филма – класна селекция джаз.

„Магия в полунощ“, благодарение на добрата актьорска игра и почти неспирния витиеват поток от словесни двубои, може да бъде приятно кино преживяване. Зрителят може да се забавлява с преживяванията на персонажите и да се наслади на висшия пилотаж в сарказма, но с това основните достойнства на филма се изчерпват. Историята трудно задържа вниманието, не създава условия за размисъл или съпреживяване, и в крайна сметка не оставя значителен отпечатък в паметта.

Божидар Николов

добави коментар

Анкета

Как определяте мерките за справяне с Covid-19?

Следвай ни в :