Spisanie.to

Немско късометражно кино

За разлика от американската киноиндустрия, европейската се развива много по-творчески, залагайки на задълбоченото мислене и нестандартния поглед на авторите.

Немските млади таланти определено успяват да приковат вниманието на публиката с нестандартни истории, облечени в красиви кадри. Част от лентите, показвани на фестивалите за късометражно кино в Германия през тази година, бяха представени и на форума „In the Palace” във Варна и Балчик. Сред заглавията се отличиха: Burned soil (“Изгорена земя”); Different („Различна“); Geometric Poetry („Геометрична поезия“); Father („Баща“), сниман в копродукция с България и Хърватия.

Историите в тях са по правило свързани с човешкото нещастие, но в сценария, все пак, е оставена възможността за Happy End, който зрителят сам трябва да доизмисли. Затова истинските истории са велики, карат те да се замислиш за нещата от живота и сам да проектираш реалността си, използвайки за отправна точка визията на режисьора. Така очакваният разговор между родител и дете в „Баща“ не е вместен във времетраенето на филма, а девойката – главна героиня в „Различна“, е самотна заради прекаленото ѝ несходство с другите, нейната възможност за бягство е в откъсването от света. Загатва се, че в изолацията се крие спасението за мечтателите, творци по дух, без съждението да бъде довършено докрай.

Част от атрактивните заглавия, които ще се прожектират в киносалоните на Германия през тази година са: „Marxism Today (Prologue)“; „Meteor“; „Atlas“; „Ausreichend”; “Ballet Story” и мн.др. За съжаление, не е възможно да ги гледате в интернет, но в сайтовете на различните фестивали се качват трейлъри, освен задължителното текстово описание (синопсис), така че може да придобиете обща представа за разказаните истории. В статията ще ви запознаем само с някои от тях.

„Marxism Today (Prologue)” представя действителността в ГДР, през обектива на режисьора Фил Колинс (съименник на британския поп музикант и актьор). 35-минутният документален разказ, показва съдбата на учителите по Марксизъм и Ленинизъм и политическите трансформации в Източна Германия през последните две десетилетия. Лицата и събитията в него са като взети от българската действителност през 90-те, когато редът и спокойствието бяха заменени от хаос и страх за бъдещето, а интелектуалците от партийната клика, нямащи пряко участие във властта, изпаднаха в безпътица.

„Meteor“ е по-приятен филм, изпълнен с оптимизъм и детска наивност. В сюжета се преплитат приказни мотиви от немското народно творчество с детските представи за Вселената. Действието се развива в стаята на малко момче и представя имагинерното му пътуване в негов, собствен свят. Кадрите са озвучени с музиката на Джакомо Пучини, допълваща усещането за връщане назад във времето. Лентата ни провокира да възкресим инстинктите от детството и да помечтаем, откъсвайки се жестоката реалност на съвремието ни.

В подбора, извършен от редакторите на фестивала в Йена попада твърде интересен и провокативен материал. “Interview” е интервю на амбициозен криминален репортер със сериен убиец. Ленарт работи като журналист за вестник и при едно от разследванията си се натъква на престъпника-рецидивист Тилман. Двамата разговарят в хотелска стая. По време на диалога се разкриват смразяващи подробности около деянията на г-н Тилман и „подхода“ му към жертвите. Разговорът се превръща в трилър, разигран лице в лице и разкриващ тъмните тайни на един хладен, престъпен ум. Късометражният игрален филм трае деветнадесет минути, които протичат още по-бързо, заради напрежението, струящо от екрана. “Interview” печели първа награда на фестивала във Висбаден, а в Йена, заслужено, взима наградата на публиката.

„История Леонида“ е посветена на не по-малко чудовищни събития. „История“-та разглежда атомната катастрофа в Чернобил, случила се през април 1986 г. в Република Украйна, тогава част от СССР. В 19-те минути, режисирани и продуцирани от Райнер Лудвигс са комбинирани документални кадри, класическа и компютърна анимация. Трагедията е представена през погледа Леонид и неговото семейство, жители на Припят, най-засегната от радиацията след експлозията точка от земното кълбо. Разигралата се трагедия съсипва здравето на главния герой, разбива семейството му и уврежда тогава нероденото му дете фатално. Въпреки това Леонид се завръща в околностите на Припят.

Последният видео разказ, обект на настоящата статия, отново е свързан с традициите на Русия, но този път косвено. Балетното изкуство – емблема на руската култура е фон на действието, разказващо за една малка любов. Лентата е озаглавена “Ballet Story” и е дело на режисьорката от руски произход Дария Белова, родена в Санкт Петербург, но избрала да се образова в Германия. Работата ѝ е попада в жанра „игрално кино“. “Ballet Story” започва с най-обикновен ден в балетно училище. Една от малките балерини – Софи, вижда на улицата момче, което е забелязала още предния ден. Харесва го, но не знае нищо за него. След заниманията тя, заедно със своя съученичка отиват да извикат загадъчния младеж, зорко следени от друго момиче. При вида ѝ Софи изпада в отчаяние и гняв. Така завършва една детска любов.

Историите, разказани от режисьорите Фил Колинс, Кристоф Жирар, Себастиан Марка, в тандем с Михаел Прьол, Райнер Лудвигс, Дария Белова и техните колеги, представят по интересен начин света около нас и определено заслужават вниманието на зрителя. Предстои някои от филмите да бъдат представени на кинофестивалите в Еберцвалде, между 6-ти и 13-ти октомври; Висбаден, през ноември и Бамберг – януари 2013 г.

Мая Джамбазова

добави коментар

Анкета

Къде ще празнуваме Коледа и Нова година?
  • Добави свой отговор

Реклама

Следвай ни в :