Spisanie.to

Уди Алън прекъсна европейската си екскурзия.

Аu revoir, Еurope. Hello, New York.

 

– Познай! Филма, твоя филм! Според французите е най-великия американски филм от 50 години насам.

– Шегуваш ли се?

– Не. Там те приветстват като гений, а Франция дава тон на цяла Европа, нали? Имаш предложение да снимаш филм в Париж.  Любовна история. В Париж,там където говорят френски.Иначе е като в Ню Йорк.

– Това е страхотна новина! Тук съм тъпанар, а там – гений. Слава Богу ,че ги има французите!

 

Този диалог е от филм на Уди Алън. Годината е 2002, а филмът е Холивудски  финал (Hollywood Ending).  

„Това е един от моите успешни филми, един от тези, които харесвам”, твърди Алан.

За съжаление, не такова е мнението на американската критика. Последните четири филма, снимани в Америка, са тотално неуспешни и губещи. Критиците обявяват, че хубавите филми на Уди Алън са вече история.

Годината продължава да е 2002, Холивудски финал открива 55-тия кинофестивал в Кан, и ексцентричния режисьор записва първото си участие на Лазурния бряг, получавайки „Палмата на палмите“ – наградата за цялостно творчество, с която дотогава е бил удостояван само шведския режисьор Ингмар Бергман. Този филм се оказва пророчески, а човек никога не е пророк в собствената си страна. Съвпадение или съзнателно планирана бъдеща кариера. Факт е, че подавайки ръка, Уди Алън получава сърдечна прегръдка от Франция.

„Те си мислят, че съм интелектуалец, защото нося очила и че съм артист, защото моите филми губят пари“ – с типичното си чувство за хумор Уди Алън описва французите. Въпреки всичко те го приемат с голяма любов и посрещат с отворени обятия. Алън им се отблагодарява с Оскар, възпявайки френската столица в Полунощ в Париж.

Париж е предпоследната дестинация, вдъхновила нюйоркчанина  за поредицата евро-филми. След близо осемгодишно странстване из стария континент, скитникът евреин направи осем супер касови филма (от тях“ неевропейски“ е само сниманият през 2009 Каквото дойде), взе един Оскар, и остана в сърцата на киноманите.

След скандалната любовна история със Сун-И Превен (осиновена дъщеря на Миа Фароу и Андре Превен) през 90-те, последвана от множество съдебни дела, невротичният любовник успява да дочака пълнолетието на корейката и да я превърна в своята трета съпруга през 1997г. Недолюбван от пуританска Америка, свидетелка на цялата драма, и от американската киноиндустрия и критика, той сякаш търси оправдание да напусне любимия си Манхатън, който е декор и участник в много от филмите му, и да потърси вдъхновение в добрата стара Европа.

„В САЩ е трудно да се намерят нормални актьори – мъже. Всички изглеждат като Брад Пит, или Ал Пачино, или Робърт де Ниро“ — споделя Алън в типичния си саркастичен стил, обяснявайки причините, поради които все по-често работи с европейски актьори в своите филми.

„В Лос Анджелис вече не извозват сметта. Вместо това я преработват в телевизионно шоу“.

Една задушаваща  любов. Любовта между нюйоркчанин и Холивуд.  Любов, жадуваща за глътка въздух.

Така Уди Алън стяга куфарите за Европа и през 2005г. и прави Мач пойнт – изцяло сниман във Великобритания.

Следват Scoop (2006), Сънят на Касандра (2007), Вики, Кристина, Барселона (2008), Ще срещнеш висок тъмнокос непознат (2010), Полунощ в Париж (2011) и На Рим с любов (2012). Въпреки отчасти негативната, съответно английска, испанска и италианска критика, филмите на Уди Алън са безспорен касов и зрителски успех. Така за осем години филмите му направиха невероятни приходи и предизвикаха огромен зрителски интерес. Уди намери най-успешната формула за касов филм. Красиви градове с прекрасни гледки, красиви жени и секси мъже (Скарлет Йохансон, Пенелопе Круз,  Фрейда Пинто,Наоми Уотс,  Карла Бруни, Хавиер Бардем, Антонио Бандерас, Алек Болдуин), любовна интрига, уникален многопластов хумор, прекрасно подбрана музика. Забавни истории, разказани с тънко чувство към клишето и пародията на класически филмови типажи и ситуации, и заснети с безупречен професионализъм. Всички тези филми, гледани повърхностно, са едни великолепни лековати романтични комедии, но при по-дълбок прочит са всъщност шедьоври на гротеската.

Да се върнем за момент в 2002г. и Холивудски финал:

 

– Какъв ще е възрастовият диапазон за филма?

– Възрастта ли? Ще го харесват и възрастни и тийнейджъри, и млади зрели хора, и деца, и младежи, и девойки, прохождащи, предполагам и новородени….

 

Получи Ви се, мистър Алън. Европа Ви обича.

След цялата Одисея на Стария Континент, Уди Алън най-после се завърна в родния Ню Йорк. Верен на традицията да не пропуска година без филм, ексцентричния хипохондрик се захвана с нов проект. Дълго време информацията за новата лента беше грижливо пазена. Заглавието витаеше в пространството като „летния проект на Уди Алън“. Дори се понесе мълвата, че снимките ще са в Копенхаген (представете си Ларс Фон Триер –гениалния датчанин с всички фобии на света, рамо до рамо с невротизирания, дребничък американец с не по-малко фобии…). Щеше да е жестока лента. За съжаление на нас, останалите невъзпети от нюйоркчанина европейци, слухът не се потвърди. Ще се наложи да почакаме нов европейски, а защо не и източноевропейски  творчески период.

В началото на януари Сони Пикчърс, които държат правата  за новия проект на Уди Алън (както и за последните му три филма), излязоха с официално изявление, което повдигна малко завесата. Новата лента ще е озаглавена Blue Jasmine (Син (или тъжен) жасмин, а може би Тъжната Джасмин, името на главната героиня още не се знае), и се снима в Ню Йорк и Сан Франциско. Историята ще е разказ за последните етапи на острата криза в живота на една модерна нюйоркска домакиня. Очаква се световната премиера да е през втората половина на 2013г.

Продуценти на филма са Лети Арънсън, Стивън Тененбаум, и Едуард Уолсън (първите двама продуцират последните пет европейски филма,както и доста от по-ранните му заглавия)

В главните роли ще видим носителката на Оскар Кейт Бланшет, Брадли Купър, прочул се с ролята си във филма Последният ергенски запой, британската актриса Сали Хоскинс, Алек Болдуин, Луис C. K. , Андрю Дайс Клей, Питър Сарсгард, Боби Канавале, Майкъл Щулбарг.

За Хоскинс това ще бъде второ участие във филм на Уди Алън. Актрисата изпълни малка роля в неговия филм Сънят на Касандра, преди да разкрие големия си талант в продукцията Напълно безгрижна на Майк Лий. Сега вероятно ще й бъде поверена роля на невротизирана  и комично недодялана жена. Алън безспорно има талант да открива таланти, особено невротизирани. Кейт Бланшет  ще изиграе другата женска роля – на изискана жена, която уж държи живота си здраво в ръце. По непотвърдени данни, двете актриси ще играят сестри, като невротизираната, разорена сестра (Хоскинс) в крайна сметка намира в Сан Франциско мъжа на живота си, способен да разреши финансовите и проблеми, но тя предпочита първо да открие себе си и да усети Калифорния като роден дом. Любопитно е и какви ще са ролите на изключителните американски комици  Луис C.K. и Андрю Дайс Клей.  Лентата ще е драма, но познавайки чувството за хумор на Уди Алън, подобни класификации не означават нищо. Очертава се една завладяваща история със забавни моменти, които само Алън може да сътвори.

Парадоксално, след като Уди Алън се завърна от Европа в Ню Йорк, през месец май се очаква неговото завръщане на фестивала в Кан. След като го пропусна през 2012г. е време да се появи  отново на 66-то издание на кинофестивала. Френската публика със сигурност го очаква. Изкушавам се за последен път да цитирам гениалния ексцентрик :

„По някаква причина аз съм по-оценен във Франция, отколкото у дома. Вероятно  субтитирите са невероятно добри.“

Бон шанс!

Дани Динева

добави коментар

Анкета

Как определяте мерките за справяне с Covid-19?

Следвай ни в :