Spisanie.to

Утреландия с Джордж Клуни – ударна доза позитивизъм

Филмът на Дисни “Утреландия” излезе на екран в края на май по цял свят. Въпреки че е зашеметяващ визуално и зареждащ с позитивна енергия, “Утреландия” се представи по-слабо от очакваното в бокс-офис класациите и получи смесени оценки от критиците. Причините за незадоволителното представяне на филма са силната конкуренция на екран (“Лудия Макс Пътят на яростта”, “Отмъстителите: Ерата на Ултрон”, “Перфектният ритъм” 2) и слабата сюжетна схема на филма.

Режисьор на филма е двукратният носител на “Оскар”, Брад Бърд. Той стои зад филмите “Железния гигант”, “Феноменалните”, “Рататуй” и “Мисията невъзможна: Режим фантом”. “Утреландия” е вторият игрален филм, който той режисира, но представянето му от режисьорското столче е много добро. Бърд написва и сценария на филма заедно с Деймън Линдълоф (“Прометей”, “Стар Трек: Пропадане в мрака”). Идеята се ражда след като кутия с надпис “1952” е намерена в старо студио на “Дисни”. Скиците, моделите и снимките от кутията, свързани с проекта за създаване на тематичната зона “Утреландия” в Дисниленд, вдъхновили създателите.

Добра идея, жизнени персонажи, недотам успешна реализация на историята. В “Утреландия” се срещаме с Кейси Нютън, гениална и непризнаваща правилата тийнейджърка. След като решава да саботира събарянето на базата на НАСА, където работи баща й, Кейси се озовава в ареста. Когато получава обратно вещите си на излизане от участъка, тя намира значка, която не е нейна. Явно не е и обикновена, защото при докосване я пренася в паралелното измерение на Утреландия – място, където живеят и творят гениални хора от всички краища на планетата.

В желанието си да стигне там, Кейси се забърква с роботи главорези, среща мистериозно момиче на име Атина и изобретателя темерут Франк Уокър. В крайна сметка Кейси се добира до Утреландия с помощта на Атина и Франк, но мястото се оказва по-различно от представите й. Губернаторът на Утреландия, Никс, разкрива на героите, че бъдещето на човечеството е самоунищожение и тъй като това не може да бъде предотвратено, проектът “Утреландия” е прекратен. Разбира се, Кейси, Франк и Атина успяват на опровергаят Никс и филмът завършва щастливо.

Историята е напоена с позитивизъм и идеализъм, не липсват екшън и хумор. Но сюжетът е отежнен значително от ретроспекции в началото на филма, които се прекъсват и преливат, излишни пълнения на време и доста закъсняла завръзка. Неслучайно някои критици дават слаби оценки на “Утреландия”.

От персонажа на Кейси Нютън най-силно струят идеализмът и оптимизмът на филма. Кейси е енергия, ум, чувства и устрем. Брит Робъртсън (“Най-дългото пътуване”, “Първият път” “Писък 4”) се представя изключително добре в ролята на главната героиня. Радост, отчаяние, изненада – на лицето на Робъртсън виждаме изписано всяко усещане на героинята й. Много добра игра получаваме и от Рафи Касиди (“Тъмни сенки”, “Снежанка и ловецът”), която оживява сложния персонаж на Атина. Доказалите се Джордж Клуни (Франк) и Хю Лори (Никс) добавят с героите си майсторски изпълнена нотка заземяващ скептицизъм.

По отношение на техническата реализация, филмът е наслада за окото. Главен оператор на филма е Клаудио Миранда, който получи Оскар за операторско майсторство за филма “Животът на Пи” (2013). И тук той и екипът му показват майсторство. Освен това, “Утреландия” е първият филм, заснет с новия стандарт на Долби – “Dolby Vision”, който позволява улавянето на по-голяма гама от цветове, повече светлина и контраст. Макар и разликата да е най-осезаема в киносалони с подходяща техника, всичко в “Утреландия” грее, дори от екрана в обикновеното кино. Специалните ефекти са изключително добре реализирани, като това най-много личи, след като героите се пренасят в Утреландия. Целият град с всичките си причудливи сгради, машинарии и изобретения изглежда все едно действително съществува.

“Утреландия” е подходящ най-вече за хора, склонни да приемат позитивния поглед върху света. Стига зрителите да не се заплетат в ретроспекциите или да не затънат в разводненото начало, не би трябвало да има причина да не излязат от салона, доволни от голямата доза оптимизъм, добрата актьорска игра и красивата визуална терапия за очите.

Божидар Николов

добави коментар

Анкета

Как определяте мерките за справяне с Covid-19?
  • Добави свой отговор