Spisanie.to

Тил Линдеман

Скандален, превърнал себе си почти в порно звезда, горящ всяка нощ, щом излезе пред публика. Това е Тил Линдеман – вокалиста на най-популярната немскоезична банда в света Рамщайн. Тил е син на писателя Вернер Линдеман и журналистката от ГДР Бригите „Gitta“ Хилдегард Линдеман. Роден е в културната столица на Демократичната република – Лайпциг, провинция Саксония, на 4 януари 1963 г. Линдеман има сестра, по-малка от него с 6 години.

На 11 год. възраст постъпва в спортно училище, където се профилира в плуването. През 78-ма участва в младежкия плувен шампионат, провеждащ се във Флоренция и става вице-европейски шампион на 1500 м. Включен е в листата на националния отбор за олимпиадата в Москва, но се отказва, заради множество травми, увредили вече тялото му.

След като зарязва плуването става дърводелец, после за кратко е уредник в галерия, но и там не му потръгва и се преквалифицира в плетач на кошници. Занимава се с музика от 1983 г., но първоначалните му опити са на аматьорско ниво. В професионалната развлекателна индустрия навлиза професионално едва 7 години по-късно. През 1990 г., скоро след като Берлинската стена пада, започва да свири на барабани. Първо участва във Фърст Арш (First Arsch), където освен че свири на ударни е и беквокал. Със състава реализира албума Saddle Up и прави парчето Lied von der unruhevollen Jugend (Песен за непокорната младеж) с пънкарите Feeling B. Благодарение на участието си в пънк бандата се запознава с Паул Ландес, Кристоф Шнайдер и Кристиан Лоренц (Paul H. Landers, Christoph „Doom“ Schneider and Christian „Flake“ Lorenz). Отново през 90-та Тил се пробва като текстописец. През 1994 г. тримата от Feeling B записват в Берлин демо с 4 парчета. Линдеман се мести в германската столица. Към състава се включват Рихард Круспе и Оливер Ридл. През 1994 г. се ражда легендата Rammstein. Тил Линдеман е основният текстописец на групата, а възможностите му на инструменталист включват владеене на бас китара, електрическа китара и хармоника.

Стиховете написани и изпети от него често са скандални със своите тематика и звучене. Напр. Reise, Reise е посветена на извращенията, които се случват сред моряците по корабите. Кръв оцветява морето, мъж потъва към дълбините, където: …черните души живеят,/ (и) няма светлина на хоризонта. В Zwitter се разказва за пръкването на хермафродит, а героят от Adios взима свръхдоза. Но инжектирането на наркотика поставя въпроса за смисъла на живота. След силното начало:

 

Той поставя иглата във вената – Er legt die Nadel auf die Ader

И кани музиката вътре – und bittet die Musik herein

Между гърлото и мишницата – zwischen Hals und Unterarm

Мелодията тръгва бавно в костите – die Melodie fahrt leise ins Gebein

Давай! Давай! Давай! – Los! Los! Los!

 

Следва убеждаването:

 

Нищо не е за теб – Nichts ist für dich

Нищо не беше за теб – nichts war üfr dich

Нищо не остава за теб – nichts bleibt für dich

Завинаги – für immer

 

И така крещящи цигулки и забиващи се в плътта арфи се гонят в тялото на нещастника до настъпването на смъртта – последното Адиос.

Технологията за писане на стихове, за парчетата на Rammstein, е следната – Тил сяда на някоя пейка сред природата, вади лаптопа си и започва да съчинява рими, по вече композираната музика. Всичко чуто и видяно може да послужи за основа на текст – събитие, съобщено по новините или нещо току-що преживяно от самия него. Всякакви чудаци от градските легенди и криминалната хроника са приветствани от текстописеца на скандалните немски метъли.

В свое интервю за Плейбой казва: Мнозина ни упрекват, че пишем песни като Mein Teil, посветена на канибала Арвин Майвес, но това не е история, която ние сме измислили, а част от реалността. Некрофилите и педерастите не присъстват в традиционните поппарчета. А при нас винаги са добре дошли – факт, който едновременно шокира и привлича неудържимо публиката. Голяма част от поетическите му търсения са издадени в дебютната му стихосбирка Messer, издадена през 2002 г. Книгата си със стихове направи фурор в Германия и е преиздавана няколко пъти.

Тил Линдеман излъчва магнетизъм на сцената, а умението му да флиртува с феновете и камерите, го превръщат в истински лидер на групата. Със силния си плътен и нисък глас приковава вниманието на публиката. Крясъците му хвърлят в екстаз метъл публиката, а лиричното пеене в бавните парчета, вдъхновява фенките.

Тил си има трикове, с които да шокира зрителите на концертите. Често, заедно с момчетата, надява и дамски костюми. Понякога уринира на сцената, размахвайки члена си в различни посоки, докато изпълнява Bück Dich, по време на Asche zu Asshe се самозапалва, a за Heirate mich по лицето му тече бутафорна кръв. След инцидент на стадион Трептов арена в Берлин на 27 септември 1996 г., когато част горящия декор пада върху зрителите, Тил започва да се обучава в правенето на пиротехнически ефекти. Насилие и секс струят от сценичните етюди, изиграни от вокалиста, по време на изпълненията. Друг от неговите си номера е да клекне и заудря с юмрук по коляното си , подобно на ковач с чук върху наковалня. Затова почитателите му го наричат „Till-Hammer“.

Клиповете на бандата са не по-малко еротични и брутални. В Du riehst so gut той сваля бельото на манекенката Мая Мюлер и започва да я обладава, докато накрая тялото му не се превръща в глутница кучета, разбягваща се на всички страни.

Освен, че прави музика Линдеман е и меломан. Сред предпочитаните от него изпълнители са Marilyn Manson, Jean Michel Jarre, Tangerine Dream, Mike Oldfield, Ministry, Nine Inch Nails, Type O Negative, Placebo, Black Sabbath, Deep Purple. Също слуша и джаз, но групата, към която изпитва истинско идолопоклонничество е Kraftwerk, която определя, като първата истинска група в Германия. В чест на групата за електронна музика е направен кавър на най-известната им песен Das Model, на която Rammstein придадоха ново звучене.

В личния си живот синът на интелектуалците от ГДР е не по-малко скандален. На курс по оцеляване звездата опитва мравки. Когато го питат, какъв вкус имат, ги сравнява с лимонови сладки. Слагал си е пиърсинг на лявото ухо, а според слуховете има и татуировка на задните си части. До момента е известно, че е баща на 4 деца – двама сина и две дъщери. Голямата му дъщеря – Неле е родена през 1985 г., а сватбата на родителите ѝ е малко след това, но бързо следва и развод. Втората дъщеря на Тил – Мария Луизе е от Аня Кьозелинг. В свое интервю казва, че има много деца, от много жени.

Според немското списание Bild в момента има връзка с 22-годишната актриса София Томала (Sophia Thomalla). Някои в Германия намират 27-годишната разлика на двамата за смущаваща, дори невъзможна за една връзка. Младото момиче се запознава с рок музиканта, покрай втория си баща Свен Мартинек, приятел на Тил. Според нея, любовта им не е била от пръв поглед, но се е развила добре, с течение на времето.

Изглежда комунистите в Източна Германия са успели да му промият съзнанието, защото Линдеман определя себе си като атеист, задължителна характеристика за всички членове на някогашните соцобщества.

У нас стана скандален с едно свое изказване, с което сравни културно България и Турция, които според него си приличат до голяма степен. До мъдрите мисли Тил стигна след посещение на родната чалготека Planet, послужила като декор за снмките на Под прикритие.

И, въпреки че върши брутални неща, забърква каши в любовния си живот и пише музика, намира време да се снима и в няколко филма. В детския телевизионен филм Amundsen der pinguin, играе един от лошите. Неговия герой трябва да открадне пингвин, който знае местонахождението на скрито съкровище. В по-положителна роля е във Vinzent, където играе природозащитник, загрижен за правата на животните. Епизодични роли има в Pola X (1999) и Трите хикса(2002), където се появява с останалите от бандата. Заедно с Rammstein правят музиката към филмите Matrix, Resident Evil, Lost Highway, Mortal combat: Annihilation и др.

Мая Джамбазова

добави коментар