Spisanie.to

Международен студентски филмов фестивал New Wave

В дните между двадесет и първи и двадесет и четвърти януари в кино „Одеон“ в столицата се проведе второто издание на Международния студентски филмов фестивал „New Wave“. Организатор на фестивала е департаментът за „Кино, реклама и шоубизнес“ на Нов български университет.

Броят на лентите, кандидатствали за участие, е хиляда и шестстотин, сред които и няколко азиатски предложения, но до крайната селекция са допуснати петдесет и осем филма от общо дванадесет държави от балканския и черноморския регион. Филмите са оценявани в три категории: документално, игрално и анимационно кино. В първата категория претендентите са шест на брой, а в останалите две – съответно тридесет и две и двадесет. Финалната селекция се отличава с голямо разнообразие от жанрове и теми.

Петчленно жури в състав Вяра Анкова – генерален директор на БНТ, режисьорът Стефан Командарев, актьорът Асен Блатечки, режисьорът Весела Данчева и председателят на журито проф. Боян Биолчев имаше нелеката задача да оцени най-добрите филми в една много силна селекция. Въпреки това журито е единодушно по отношение на избора на финалните десет заглавия:

Гранд При е за филма „Гмуркане“ на словенския режисьор Симон Интихар

най-добър български игрален филм е „Слънце по време на дъжд“ на режисьора Христо Симеонов

най-добър чуждестранен игрален филм е грузинското предложение „Аз, те и татко“ на режисьора Санломе Вепхкхвадзе

наградата за най-добър анимационен филм е за режисьора Ина Георгиева и нейния „Хабитат“

най-добър документален филм е румънският „Японската дюля“ на режисьора Мара Трифу

награда за режисура получава руският режисьор Александър Разбаш за филма си „Баща“

наградата за операторско майсторство отива при сръбкинята Мая Планинач за работата й по филма „Докато пътищата ни се разделят“

награда за сценарий за филма „Радио“ получава македонецът Марко Църногорски

наградата на публиката отива при българката Бояна Топчийска за филма й „Мимикрия“

наградата „Doctor Honoris Causa“ получава проф. Иван Веселинов

Словенският филм „Гмуркане“, грабнал статуетката Гранд При, впечатлява журито с добър сценарий и режисура и с това, че представя различни гледни точки.

Режисьорът на наградения за най-добър български игрален филм „Слънце по време на дъжд“ Христо Симеонов получава специална покана от генералния директор на БНТ и член на журито на фестивала Вяра Анкова филмът да бъде излъчен в ефира на националната телевизия.

Освен с тази покана, която е своеобразно признание, и с получената награда, филмът ще бъде запомнен и с фразата: „Слънце по време на дъжд – време, в което мечките се женят…“

Много впечатляващ за журито се оказва грузинският филм, взел награда за най-добър чуждестранен игрален филм – „Аз, те и татко“ с режисьор Саломе Вебхкхвадзе.

Както подсказва самото заглавие, филмът разказва историята на едно дете и татко му, в който акцентът е върху добрата актьорска игра, силния сценарий и майсторски свършената операторска работа. Филмът е силен като въздействие и издържан във всички аспекти на кинематографическото изкуство.

Филмът, победител в категорията „най-добър анимационен филм“, „Хабитат“ представя най-общо казано живота на едно общество, видян през идеята за самотата. Режисьорът Ина Георгиева споделя, че се е вдъхновила за създаването му от фотография на Уил Макбрайд, озаглавена „Пренаселеност“. Метафората „човек в кутия“ от фотографията става основен елемент в късометражната лента и е израз на идеята за самотата и отчуждението в съвременното общество. За по-добро онагледяване на концепцията си, талантливата авторка използва преобладаващо тъмни краски, както и гротеската като основно изразно средство.

Анимационният лауреат „Хабитат“ е участник и носител на награда и от фестивала „Златен ритон“. Според журито той е силен, завършен, с дълбок смисъл и е над очакваното студентско ниво.

Филмът „Мимикрия“ на Бояна Топчийска, за който тя взе Наградата на публиката, разказва история за двама души – мъж и жена, които в хода на познанството си се представят с измислен образ, който по ирония съвпада с реалния образ на другия. Това те разбират едва в края на филма. Неочакваният финал е търсен ефект от режисьора, а историята, както и идеята за филма, идват след като Бояна прочита разказ на О’Хенри, чийто сценарий впоследствие преработва и превръща в сценарий на собствения си филм.

Заглавието на филма „Мимикрия“ е загатване за посланието на филма, за защитните механизми, които използваме в живота, а съдържанието му поставя въпроса за значението на парите по пътя към щастието.

Освен като признание и трамплин за наградените, фестивалът служи на участвалите в него млади режисьори, както те сами казват, за „сверяване на часовника“, което е изключително важно в сфера, която съществува благодарение на външната, но и на вътрешната си динамика и променливост.

Ако в исторически план терминът „New Wave“ е символ на бунта на кинематографистите, то в контекста на съвременното киноизкуство той е символ на една утвърждаваща се кинотрадиция, даваща пространство на креативните студенти и техните иновативни идеи.

Анелия Атанасова

добави коментар

Анкета

Къде ще празнуваме Коледа и Нова година?

Реклама

Следвай ни в :