Spisanie.to

Дантелите – от древността до днес

Дантелата, или както е на старофренски – „las“, означава примка, низ. Примка, в която са се оплитали много мъжки сърца, а и не само. Историята и произходът на това изящно произведение са интересни и дългогодишни.

Историята за появата на това изкуство в България започва от Брюксел. След четвъртото опожаряване на Калофер, съпругата на българския посланик в Брюксел – Екатерина Караминкова, внася образеца за създаване на дантела от Брюксел, за да създаде работа на жените в областта.

След Освобождението хората от Калофер решават да съберат пари и да изпратят няколко момичета в Брюксел, където да научат занаята за плетене на дантела. Парите обаче стигат само за изпращането на едно момиче. Избраната е Донка Шипкова и тя не заминава за Брюксел, а за София. Там учи в днешната Художествена академия.

След завършването си, Донка се прибира в родния Калофер. Там през 1910 г. се създава първото и единствено дантелено училище в България, в което учителка става именно Донка Шипкова. Така започва традицията за плетене на совалковата дантела в Калофер, която българските майсторки усъвършенстват, като въвеждат природни мотиви – птици, еделвайси, рози и т.н.

Създаването училището за дантела е първата стъпка за разпространяването на това изкуство из българските земи. Над 1000 ученички излизат, след двугодишен курс на обучение, майстори в дадената област и пренасят наученото вкъщи, предават го на дъщерите си, на внучките си и така до днес този занаят е все още познат.

Мъжете също са участвали в производството, макар и само в изграждането на нужните инструменти за плетене. Всичко се е извършвало на ръка. Създаването на фините нишки на дантелата изисква търпение, сръчност, професионализъм и естествено – любов към занаята.

Днес майсторките на дантела са много малко, а това обрича този така прекрасен занаят на преждевременна смърт. Празникът на дантелата е на 15 август. Това е българската следа в историята на това изящно изкуство. Началото му обаче е много по-назад във времето.

Класическата дантела, както я наричаме днес, е създадена заради постоянното изискване облеклото да бъде по-атрактивно. Произходът на дантелата е труден за локализиране. Според някои първите стъпки са направени в Египет, където са използвали лен, украсен с цветни нишки в геометрични форми.

Древните гърци и римляните украсявали тогите си със злато или цветове. Въз основа на откритите костни цилиндри във формата на бобини някои смятат, че производството на дантели започва по времето на Древен Рим.

През Средновековието не се е знаело много за дантелата. За сигурно доказателство за поява на дантела и производството й трябва да погледнем в 15-и век, когато Шарл Пети постановява, че дантелата и изработката й трябва да се изучават в училищата и манастирите в белгийските провинции.

За да бъдем напълно обективни, трябва да кажем, че дантелата се е появила, за да замени бродерията, защото именно дантелата може да се трансформира с лекота и да преобразява дрехите по начин, че те да следват различни модни течения.

Стиловете в изработката на дантела са много, но главните, които са се зародили в Белгия, са два. Първите са ренесансов или брюкселски тип, защото най-вече са се продавали в Брюксел, а производството им е било, както и до днес, в областта Алст. Вторият тип е много скъп вид дантела и вече не се произвежда за търговски цели. Той се създава в Брюж, град в западна Белгия.

От 20-и век във Фландрия, в градове като Брюксел, Антверпен, Брюж, Гент, отглеждането на лен носи много богатство, защото това е един най-добрите материали за създаването на дрехи. Поради тези причини изредените градове стават най-желани за завоевания от съседните държави.

Така например, след посещението си в Брюж, Жaна Наварска ревностно разпитва съпруга си, крал Филип Четвърти, как е възможно всички селянки да са по-добре облечени от нея самата. Като човек с голямо самочувствие и достойнство, Филип изпраща бирниците си във Фландрия, но те са брутално прогонени от местните.

В момент на ярост, Филип изпраща цяла армия от благородници, начело с Робърт от Артоа, чичо на Жана, за да даде урок на селяните. Армията му е разгромена, а тази битка остава в историята с името „Битката на Златните шпори“.

Дантелата е материята, която трайно се е загнездила в умовете на дизайнерите. Те успяват да я пригодят към всеки сезон, всеки повод. Дантелата е любима тъкан и поради уникалното й трансформиране. Тя успява да прилегне към всяка една извивка на тялото.

Тенденция през 2013 определено са всички видове и цветове дантели. Дантели има в блузите, панталоните, полите, чантите, дори и банските костюми. Също така дантела през 2013 откриваме и на едно много необичайно място – в маникюра. Дантелените нокти са истински хит тази година, много от звездите вече изпробваха тази иновация, която заля като цунами целия моден свят.

В бельото дантелата се е настанила доста стабилно. Нежните, едновременно секси, дантелени изделия са предпочитани от дамите. Тъй като дантелата излъчва лукс и стил, няма как да не присъства в гардероба на една съвременна жена.

Така през вековете, дантелата се е пригодила към модните тенденции. Тя е неизменен спътник на модните дизайнери, а и не само на тях.

Като се върнем в съвременна България, дантелата все още има своята публика в традиционния си вид. През 2011 година в Национален етнографски музей е открита изложба „Диалог между минало и настояще. Дантела и везба“, представяща произведения на „Работилница Седянка“ – това са група жени, които са се събрали в социалната мрежа, подтикнати от желанието да предадат на младите техники на ръкоделието.

Ето как минало и настояще вървят ръка за ръка. Традиционните техники се преплитат с иновационните и се създава нещо прекрасно. Дантели в облеклото, покривките, ноктите, като декорации на почти всичко.

Очевидно дантелата е в своя апогей, тя царува над всичко в дрехите и бельото. Тя е изтънчената дама на модата. За да бъдете в крак с модните тенденции, внесете във външния си вид нещо дантелено, така ще бъдете едновременно ретро и модерна. Не е ли това една неочаквано добра комбинация?!

Любомира Борисова

добави коментар