Spisanie.to

Мери Пикфорд – началото на Холивуд

Спомняте ли си филма „Хубава жена”? В него Джулия Робъртс изигра коронната си роля. Сладката, наивна „Пепеляшка” е любим образ в десетки холивудски ленти, но първооткривателят му е… Мери Пикфорд.

Гладис Мери Смит е родена на 8 април 1893 г. в Торонто, Канада. Израства в семейство на актьори и още 5-годишна стъпва на театралната сцена. До 1909 г. вече е натрупала сериозен актьорски стаж и това й дава увереността да се предложи на студиото „Байограф”. Кариерата на младата актриса тръгва нагоре още същата година с филмите “Her First Biscuits”, „Самотната вила” и „Лютиерът от Кремона”, режисирани от самия Дейвид У. Грифит. Младият Оуен Мур й партнира в „Лютиерът…” и преди края на снимачния период двамата се женят. Две години преди това Гладис Мери Смит получава предложение за поддържаща роля в пиесата “Warrens of Virginia” на Уилям С. Де Мил, брат на тогава все още неизвестния Сесил Б. Де Мил. Продуцентът на пиесата Дейвид Беласко държи девойката да промени името си, защото то би звучало някак провинциално на Бродуей. След кратко  упорство Гладис приема артистичното име Мери Пикфорд. С това име, спечело вече овациите на публиката и критиката в Меката на театъра, тя се връща в киното, убедена, че театърът не може да й предостави мечтаното поле за изява.

„Байограф” е единствената киностудия, която се решава да разкъса заробващите окови на нюйоркските банки и през 1910 г. керванът поема към Пасифика. Лос Анжелис става дом за смелите творци. На западния бряг няма зима, нощите са къси и безоблачни – идеалните снимачни условия. Дейвид У. Грифит и неговите сподвижници се превръщат в пионери на  т. нар.независимо кино – Independet Mouving Pictures Company, което две години по-късно се трансформира в Universal Pictures. Ограничените финансови средства за производство не позволяват продуцирането на високо бюджетни ленти. Актьорският състав получава едва по 5 долара дневно, консумативите се пестят като във военно време, но готовите продукции следват една след друга. Критиката и публиката са изумени. В Ню Йорк банкерите се опитват да наложат рестрикции в бюджетирането на независими от тях проекти, а кохорта от десетки бродуейски артисти и изпълнители на роли в късометражни филми поема към западния бряг. Мери Пикфорд е сред тях. Момичето с русите къдрици и детски очи омайва Грифит с непринуденост, неподправено сценично присъствие и удивителен талант и той, без да се двоуми вдига дневната й надница на 10 долара.

Мила, нежна, с руси масури и наивно-доверчиви очи, срамежливо усмихната и непохватна – перфектната малка „Пепеляшка”, образ, който бързо се превръща в култов за нямото кино. Дори вече поотраснала, Мери продължава да играе все същата роля в „Бедната малка богаташка”, „Малката американка” (1917г.), „Ребека от фермата „Санибрук” (1919 г.) – филми, които й донасят милиони още преди да е навършила тридесет…

Работата на Пикфорд в „Ребека…” е начало на едно крепко приятелство със сценариста и режисьор Франсис Марион. Тази силна професионална и духовна връзка е материализирана в две късометражни ленти, в които Пикфорд се пробва като продуцент. А участието й в Poor Little Rich Girl (1918 г.) я свързва с Дъглас Феърбанкс. През 1919 г. тя се разделя с Оуен Мур и се омъжва за Дъглас. Poor Little Rich Girl печели невиждан за онова време касов успех и налива още един милион в сметката на Пикфорд. Третото знаменателно събитие за актрисата през тази година е работната среща между нея, Дъглас Феърбанкс, Дейвид У. Грифит и Чарли Чаплин. Четиримата взимат решение за създаване на кинокомпания. Ражда се Юнайтед Артистс – United Artists (UA).

Семейство Феърбанкс е любимо на феновете в Ел Ей. То бързо се превръща в първата supercouples (супердвойка) на ранния Холивуд. Поне веднъж на два месеца семейството организира в дома си приеми, известни като Pickfair, които са посещавани от големите в киното. Каква по-добра възможност да привлечеш към каузата приятели, съмишленици, меценати!…

През двадесетте години на миналия век Мери Пикфорд вкарва повече хитове в боксофиса от който и да било друг продуцент – „Polyanna” (1920) и „Малкият бог Фантлерой” (1922), редица късометражни ленти, както и „Кокетен” – първият й озвучен филм, който изследва тъмната страна на едно богато семейство. Последният й донася „Оскар” за главна женска роля, но тя не може да превъзмогне „звуковата бариера”. Новото кино остава неразбрано и странно за нея, въпреки старанието й да бъде в крак с времето. Последният филм, в който играе, е озвученият „Secrets”(1933).

През 1927 г. Мери Пикфорд се присъединява към 36-те основатели на Американската академия за филмови изкуства и науки – AFI (American Film Institute).

След оттеглянето си от екрана, Мери Пикфорд продължава да работи, но зад кадър. Продуцира лентите „Един дъждовен следобед” (1936), “Sussie Step Out” (1946), “Sleep My Love” (1948). През цялото това време тя е в борда на директорите на United Artists и е един от най-продуктивните продуценти в Холивуд.

През 1937 г. тя се развежда с Дъглас Феърбанкс и се жени за Чарлз „Бъди” Роджърс, с когото осиновяват две деца. С „Бъди” живее в дома си “Pickfair” в Санта Моника и в последните години от живота си се е превърнала почти в отшелник – приема само малцина отбрани приятели.  Умира през 1979 г.

Николай Милев

добави коментар

Анкета

Как определяте мерките за справяне с Covid-19?

Следвай ни в :