Spisanie.to

История на храма Прамбанан

„Будизмът и хиндуизмът съществуват съвместно и хармонично на остров Ява, хора, изповядващи различни религии сключват бракове помежду си, построени са и храмове, носещи белезите на двете изповедания.”

Адаптирането и смесването на индийския стил с този на местното индонезийско изкуство създават един нов, уникален стил, известен като „хинду-яванско изкуство”.

В годините около 920 година, властта на остров Ява се измества от центъра на запад, и храмовете като Боробудур, Прамбанан и Рату Боко са забравени, голяма част от съставящите ги сгради стават жертва на разрушения, заради вулканичната активност в района. Благодарение на реставрацията от последните години обаче, тези културни богатства са върнати отново на картата на Индонезия, с милиони посетители, идващи от цял свят, за да видят едни от най-красивите храмове на света.

“Candi Prambanan”, или още “Candi Rara Jonggrang”, е хинду храм от 9 век (някои източници посочват 10 век като време на създаване на комплекса), построен в централната част на Ява, посветен на троицата богове, тримурти, или:

– аспектът на бога като създател, Брахма

– богът- пазител и поддръжник, Вишну

– разрушителят, Шива.

Към тези сгради се прибавят и по-малките постройки, построени в чест на животните, които служат на трите божества.

Храмовият комплекс се намира на около 17 км североизточно от град Yogyakarta, на границата между Централна Ява и провинция Yogyakarta. Това е най-големият шиваитски храм в Индонезия. Разположен е в близост до Боробудур – още едно доказателство, че будизъм и хиндуизъм съществуват в мир едновременно.

Местните наричат Прамбанан „Roro Jonggrang” – името произхожда от легендата за „нежната девойка”. Според нея, младият и силен войн Bandung Bondowoso пожелал да се ожени за най-красивата принцеса – Roro Jonggrang. Баща й се съгласил, като я омъжил за него против нейната воля. Тя не могла да се противопостави на волята на владетеля, затова решила да измисли начин да се спаси от нежелания съюз. Поставила условие – че ще стане негова спътница, само и единствено ако той успее да построи 1000 храма за една нощ, преди да се е зазорило и преди петлите да са пропели.

С помощта на магически сили, Bondowoso успял да построи 999 храма. Като видяла невероятният напредък в строежа на храмовете, принцесата се уплашила и накарала прислугата да събуди петлите. Когато разбрал какво е направила бъдещата му съпруга, той се разгневил и я превърнал в камък. Статуята на красивата принцеса и до днес краси главния храм на Прамбанан, а малка група от храмове носи име името „Хилядата храма”.

Най-големият храм от комплекса е посветен на Шива. Най-високият храм се издига на 47 метра и може да бъде видян от далеч, издигащ се над останалата част от храмовете и постройките в района. Вътрешността на храма има множество изображения, разказващи епичната история на Рамаяна, както и множество исторически находки и камъкът Lingga Batara Siva, символ на плодородие и животворна енергия.

От май до октомври, по време на пълнолуние, 250 танцьори от класическия явански балет изнасят представления на отворена сцена, като храмът и красивата луна, осветяваща храмовите постройки, са фон.

След дългогодишен период на неглижиране, Прамбанан е преоткрит от холандски учен, през 1733 година. Оттогава храмовете са били реставрирани и се радват на огромен интерес, като най-красивият хинду храм в цяла Индонезия.

След възстановките от 90-те години на 20 в. Прамбанан се превръща във важен религиозен център за всички хиндуисти. Възвръща се и традицията на хинду обществата от Бали и Индонезия да изпълняват своите религиозни церемонии в Прамбанан. Сред най-популярните церемонии са Galungan и Nyepi.

Galungan е церемония, оригинално зародила се на остров Бали. Празникът отбелязва победата на дхарма над адхарма.

Дхарма е ключова концепция с множество значения в хинду – будистката и джайнистката концепция за света. Няма точен превод на никой от западните езици. В хиндуизма се възприема като поведението, което спазваме според закона за световния порядък. Включва и задълженията, правата, законите и добродетелите в живота на всеки човек, или „правилният път и начин на живот”. В будизма дхарма най-общо значи “космичния порядък, ред и закон”, но се свързва и с ученията на Буда. Като опозиция на дхарма е адхарма.

Празникът Galungan отбелязва и времето, когато душите на предците се завръщат на земята. Душите на кремираните покойници се завръщат обратно по домовете си, а техните потомци имат отговорността да бъдат гостоприемни чрез молитви и дарове. Датата на честванията се изчислява спрямо 210-дневния балийски календар, а дните на празника носят конкретни имена, в зависимост от това какви ритуали се изпълняват на съответния ден.

Nyepi е друга традиция, също произхождаща от традициите на остров Бали. Превежда се като „ден на тишината”. Датата отново се определя според балийският календар, но честванията са много популярни в Индонезия. В Индонезия се отбелязва като ден за мълчание, пост и медитация. Денят след Nyepi се отбелязва като първи от новата година.

От 18 часа до 06:00 на следващата сутрин, Nyepi е ден за размисъл, в който всеки прави оценка действията си, време, в което хората се вглеждат и във вътрешния си свят. На този ден не се палят огньове, светлините почти навсякъде се изгасят, не се работи, забавленията под всякаква форма са ограничени, а голяма част от индонезийците не се хранят в този ден.

Мащабите, сложността на архитектурата и концепцията на постройките на Прамбанан го превръщат в удивителна конструкция, уникално по рода си културно и историческо богатство. От 1991 година комплексът е включен в списъците на ЮНЕСКО за Световно богатство.

Евгения Динева

добави коментар

Анкета

Как определяте мерките за справяне с Covid-19?

Следвай ни в :